Om takning KIV - KVIII

Besvar
Lasse Nielsen
Indlæg: 69
Tilmeldt: fre jan 13, 2017 3:49 pm

Om takning KIV - KVIII

Indlæg af Lasse Nielsen » tors dec 07, 2017 5:50 pm

I bøgerne fra 2001 viste jeg fem kamtakningsmaskiner til 12¾ takningen. Disse havde jeg konstateret ved at se på et antal af postmuseets helark, men jeg fik ikke dengang undersøgt, hvilke maskiner der var brugt til de enkelte tryk. Det har jeg så nu for Hagemanns ”andre” værdier (d.v.s minus 4 og 8 øre), ved blandt andet at gennemgå skanningerne af postmuseets helark på hjemmesiden. I næste version af Tofdata vil konstaterede takningsmaskiner være angivet for de enkelte tryk. Angivelserne vil dog langtfra være fuldkomne, bl.a. fordi KVIII er næsten uden kendetegn og derfor vanskelig at konstatere.

Undersøgelserne har vist, at KIV og KV anvendtes sideløbende til 12 3/4 takningen frem til medio 1899, til alle eller næsten alle tryk, på samme måde som KII og KIII, som de afløste. Medio 1899 dukker så de tre andre maskiner KVI-KVIII op. Umiddelbart ligner det en afløsning af to maskiner med tre nye, men mærkværdigvis finder man fortsat KIV og KV anvendt i visse tryk, helt frem til de tofarvedes sidste tryk i 1905, men dog i betydeligt mindre omfang end KVI-KVIII. Det virker underligt, hvis man efter at have klaret sig med to maskiner i mange år, nu har fået brug for fem. Men en udskiftning af takning omfatter sandsynligvis kun udskiftning af pladerne med huller, som styrer nålene, og måske har man i perioder anvendt de gamle plader i forbindelse med reparationer.

For mærker takket 14 har vi ofte hjælp af KII-takningen til bestemmelse af lodret række. For KIV-KVIII er dette langt sværere, men en gang imellem kan det være til hjælp.

Næste version af Tofdata forventes i januar.

Lasse Nielsen

Besvar

Tilbage til "Grovtakket"