4ø41/42 B44-B45 - En spøjs tilfældighed, eller en uduelig tofarveplader?

Besvar
Kurt Sørensen
Indlæg: 387
Tilmeldt: søn okt 30, 2016 8:49 pm
Geografisk sted: Silkeborg

4ø41/42 B44-B45 - En spøjs tilfældighed, eller en uduelig tofarveplader?

Indlæg af Kurt Sørensen » søn feb 18, 2018 8:57 pm

Hej
I en stor 64 siders indstiksbog fyldt med 4 øres enkeltmærker og flere hundrede parstykker, var jeg her til aften kommet til viste "parstykke" stemplet: NÆSTVED - 22.10 - 5 POST. "Parstykket" var samlet bag på med et hængsel, og stemplerne der havde samme dato og hældning, passede ved første øjekast umiddelbart sammen.
En OF (12.47) på mærke nr. 2 fangede i stedet mit skarpe øje, og en RF (37.144) bestemte sammen med ovalfejlen mærket til at være B44 tryk 41/42.
Herefter var det en smal sag, at bestemme det første mærke til at være B43, men rammefejlene passede ikke til positionen.
B43-B44? Nej!
B43-B44? Nej!
Det første mærke havde i stedet to RF der viste sig at være RF 37.145, og først nu lagde jeg mærke til, at mærkerne ikke havde været sammenhængende da de blev stemplet, hvilket nu tydeligt kunne ses, da mærkerne blev byttet om:
B44-B45
B44-B45
Pos. B44
Pos. B44
Tryk 41-42 - B44.png (46.39 KiB) Vist 7431 gange
Pos. B45
Pos. B45
Tryk 41-42 - B45.png (46.35 KiB) Vist 7431 gange
Her kunne de to mærker have været arkiveret som to løse mærker med pos B44 og B45, men ikke som et parstykke.

Et kig på bagsiden fik mine grå hår til at rejse sig.
Vandmærkerne set fra forsiden
Vandmærkerne set fra forsiden
Pos. B44 har omvendt vandmærke og pos. B45 har ret vandmærke, og det forekommer, i flg. Lasse Nielsen's oplysninger i seksbindsværket, ikke i samme ark.

Det kan det vist stadig ikke, for ved at sætte de to mærker sammen til et parstykke, lader det til, at de aldrig har været sammenhørende, men placeringerne i arket er da ved siden af hinanden, hvis ellers min pladning er rigtig.

Jeg har (heller) aldrig været stiv til takningsnøgler, men jeg mener, at mærkerne er KI, ellers skal jeg ikke kloge mig på dette område.

Hvad er op og ned på alt dette?
Kan det virkelig passe, at to mærker fra to forskellige ark, kan havne på den samme kuvert?
Ja, sikkert, men "sgu" da ikke med pos. B44 fra det ene ark og pos. B45 fra det andet ark?

Det er for mig totalt rundtosset, så kan mere erfarne samlere på Tofarvet.dk hjælpe med opklaringen?

PS: Tryk 41 og 42 kan vist ikke adskilles, men omvendt vandmærke skulle kun kunne forekomme på tryk 41.

De bedste hilsner

Kurt Sørensen

Finn Bønnelycke
Indlæg: 525
Tilmeldt: lør dec 03, 2016 9:28 pm

Re: 4ø41/42 B44-B45 - En spøjs tilfældighed, eller en uduelig tofarveplader?

Indlæg af Finn Bønnelycke » søn mar 25, 2018 2:57 pm

Hej Kurt
Helarket til tryk 41 ligger på hjemmesiden.
Min fantasi rækker heller ikke til opklaring af "gåden"
:)

hilsen Finn

Leif Andersen
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn okt 30, 2016 10:04 am
Geografisk sted: Solrød Strand
Kontakt:

Re: 4ø41/42 B44-B45 - En spøjs tilfældighed, eller en uduelig tofarveplader?

Indlæg af Leif Andersen » tirs mar 27, 2018 1:13 pm

Hej Kurt !!
Du var tæt på en sjældenhed.
Efter at have set lidt på dine mærker synes det for mig ,at det er tryk 41 pos. B44 og B45. Det er sådan set også logisk nok, at man har påsat mærkerne efter tur i arket.
Vedr. det omvendte vandmærke findes det både tr. 41 og 42 (side 666 i de røde) A og B arket er som Finn siger i helark på hjemmesiden. Postmuseet har arkene liggende, men man kan ikke umiddelbart komme til dem, da de ligger opbevaret et andet sted og det koster omkring kr 500 at få dem scannet på bagsiden.
hilsen Leif

Kurt Sørensen
Indlæg: 387
Tilmeldt: søn okt 30, 2016 8:49 pm
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 4ø41/42 B44-B45 - En spøjs tilfældighed, eller en uduelig tofarveplader?

Indlæg af Kurt Sørensen » tirs mar 27, 2018 2:46 pm

Hej Leif

Tak for dit input.
Du skriver, at jeg "var" tæt på en sjældenhed, jeg håber dog stadig, at jeg "er" tæt på en sjældenhed, men for at få det opklaret, må de tunge drenge :geek: :ugeek: :shock:, med de skarpe briller, se af at komme på banen og give deres besyv med.

Mvh. Kurt Sørensen

Thomas Løjmann
Indlæg: 194
Tilmeldt: søn okt 30, 2016 7:17 am
Geografisk sted: Avrillé, France
Kontakt:

Re: 4ø41/42 B44-B45 - En spøjs tilfældighed, eller en uduelig tofarveplader?

Indlæg af Thomas Løjmann » tirs mar 27, 2018 6:10 pm

Hej Kurt,

Hvis man tager farverne på dit scan sammenlignet med helarket på hjemmesiden i betragtning, så ser farverne på helarket mørkere ud, hvilket jv. farvebeskrivelserne indikerer at det måske er tr. 42 og ikke tr. 41 som der ellers er angivet. Dine mærker ser lysere ud, hvilket indikerer tr. 41. Dine mærker er uden tvivl B45-44, men jeg kan ikke forstille mig de kommer fra samme ark, så ville vi kende til flere eksempler hvor der er ret/omv. VM. Hvis du ser på mærkebilledet er de også placeret forskelligt på de 2 mærker, hvilket ikke er at se på helarket på hjemmesiden - så jeg tror du skal regne med at de kommer fra 2 forskellige ark, men er stemplet samme dato hvilket naturligvis er lidt spøjst :)
Dog er dine mærker stemplet i 10 måned, hvilket passer bedre med tr. 42, men igen så er farverne svære at sammenligne på tværs af scanninger da de gengiver farverne forskelligt...

/Løjmann

Besvar

Tilbage til "4 øre"