Motorveje i ovalerne - hvad er det?

Besvar
Thomas Løjmann
Indlæg: 194
Tilmeldt: søn okt 30, 2016 7:17 am
Geografisk sted: Avrillé, France
Kontakt:

Motorveje i ovalerne - hvad er det?

Indlæg af Thomas Løjmann » tirs jan 24, 2017 5:21 pm

Der er flere der har ringet og skrevet til mig, om de såkaldte "motorveje" eller retoucherede ovaler, som der er blevet talt en del om, i forbindelse med 8 øre 5. ovalserie.

På sidste års seminar og dette års seminar, viste jeg følgende billede der kort fortæller hvornår motorvejen opstår, samt viser et eksempel på en motorvej.
Screen Shot 2017-01-24 at 17.11.16.png
Screen Shot 2017-01-24 at 17.11.16.png (729.39 KiB) Vist 9419 gange
Hvis man ser på mærket til venstre, så er afstanden mellem ovallinien i syd og ovalbåndet ikke særlig stor. Det er sådan vi kender ovalerne fra alle værdierne (afstanden mellem linien og båndet). Sammenligner man så med mærket til højre, ser man straks at det har markant mere afstand mellem ovallinien og ovalbåndet.
Mærket til højre er 8ø39A45 som netop er en 'motorvej'.

Motorvejen opstår for 8 øre mærkerne i tryk 34 og for 4 øre i tryk 30. Alle positioner med en 'motorvej' i de 2 tryk, findes også uden motorvejen, da den er opstået undervejs i trykningen. Formentlig i forbindelse med rensning af ovalerne.
En del motorveje har allerede et ovalfejlsnummer, så som 5.1, 5.3, 5.27 osv... Der er også en del motorveje der endnu ikke har fået et ovalfejlsnummer, hvilket skyldes at de kan være meget svære at kende forskel på.
Vi arbejder på at få dem adskildt fra hinanden og få sat dem i system, men vi når nok aldrig en 100% dækning af disse motorveje.

Motorveje findes også i 12 øre og 16 øre mærkerne, men da det ikke er nogle værdier jeg samler på, skal jeg ikke forsøge at kloge mig på disse :)

Det er oprindelige Leif Vernersen, Solbjerg, der begyndte at studerer og noterer disse 'motorveje'.

Finn Bønnelycke
Indlæg: 526
Tilmeldt: lør dec 03, 2016 9:28 pm

Re: Motorveje i ovalerne - hvad er det?

Indlæg af Finn Bønnelycke » tirs jan 24, 2017 6:59 pm

Hej Thomas
Tak for info vedrørende motorveje, jeg føler mig bedre i stand til at gennemskue hvad det er.

Vil det være en god ide at kunne søge kendte motorveje i Tof, eventuelt ved at oprette en ovalmatrice.
For 8 øre tryk 34, formoder jeg at motorvejen gælder for resten af ovalserie 5's efterfølgende tryk. ?


Hilsen Finn

Thomas Løjmann
Indlæg: 194
Tilmeldt: søn okt 30, 2016 7:17 am
Geografisk sted: Avrillé, France
Kontakt:

Re: Motorveje i ovalerne - hvad er det?

Indlæg af Thomas Løjmann » tirs jan 24, 2017 9:58 pm

Hej Finn,

Du kan i TofData søge på positioner med en motorvej uden ovalfejlsnummer, men ikke lave en søgning på alle motorvejspositioner som jeg lige ser det.
For 8 øre søger du på OF 5.0 og for 4 øre, er det 11.0.

/Thomas

Finn Bønnelycke
Indlæg: 526
Tilmeldt: lør dec 03, 2016 9:28 pm

Re: Motorveje i ovalerne - hvad er det?

Indlæg af Finn Bønnelycke » ons jan 25, 2017 7:45 pm

Hej Igen Thomas
Ja det tager jo nogle stykker med. of5.0, men f.eks Of 5.1 kommer ikke med når man søger i Of5.0.
En ovalfejl forekommer normalt "kun" en gang i hvert tryk, og derfor er mit forslag, at Of 5.0 bliver lavet som en Ovalmatrice. ;).

Finn Bønnelycke
Indlæg: 526
Tilmeldt: lør dec 03, 2016 9:28 pm

Re: Motorveje i ovalerne - hvad er det?

Indlæg af Finn Bønnelycke » ons jan 25, 2017 7:49 pm

Rettelse til det sidste jeg skrev.
Det skal sæfølig være alle Of med motorveje jeg foreslår ovalmatrice på, den skal beholde den oprindelige Of.

Venlig hilsen Finn :D

Thomas Løjmann
Indlæg: 194
Tilmeldt: søn okt 30, 2016 7:17 am
Geografisk sted: Avrillé, France
Kontakt:

Re: Motorveje i ovalerne - hvad er det?

Indlæg af Thomas Løjmann » ons jan 25, 2017 10:22 pm

Hej Finn,

Det er netop ikke en OM, da motorvejene jo netop er forskellige, og dermed er OF.
En del af motorvejene, er endnu ikke nummereret og har derfor ganske fornuftigt fået 5.0 (for 8 øre, og 11.0 for 4 øre) sat på, så man netop kan fremsøge motorveje.
Man kan naturligvis sige, at de motorveje der har et ovalfejlsnummer ikke kommer med i en sådan søgning hvilket kunne være ønskværdigt.

I skrivende stund omkring 30 forskellige ovalfejlsnummer i 8 øre der har motorvej. Dem kan man ikke nødvendigvis huske alle sammen, men en del af dem har så markante kendetegn (ud over at de blot er motorveje) at med lidt øvelse genkender man hurtigt en række af dem.

Jeg vil gerne på et tidspunkt lave og vedligeholde en oversigt over positioner med motorveje, f.eks. opdelt i ramme matricer. Det gør søgningen noget nemmere, når man sidder med sine mærker og skal placerer dem.

/Løjmann

Besvar

Tilbage til "8 øre"