Snyd eller kreativ

Besvar
Finn Bønnelycke
Indlæg: 525
Tilmeldt: lør dec 03, 2016 9:28 pm

Snyd eller kreativ

Indlæg af Finn Bønnelycke » tors mar 26, 2020 4:38 pm

Hej
Jeg har lige fået disse to mærker sammen med andet i et frimærkelot.
Flot ridse i 4 øre
afskåret hjørnefjer i 8 øre.
Begge er falske fejl, så kig efter hvad i køber. ;)
Hilsen Finn
Vedhæftede filer
snyd.PNG

Kurt Sørensen
Indlæg: 387
Tilmeldt: søn okt 30, 2016 8:49 pm
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Snyd eller kreativ

Indlæg af Kurt Sørensen » tors mar 26, 2020 8:42 pm

Hej Finn

Sælg det på DBA som omvendte ovaler, der kan du komme af med alt.
Nå spøg til side, heldigvis findes der ikke nogen herinde på tofarvet.dk der kan fikse sådan noget fuskeri...

...ikke så vidt jeg ved.

De bedste hilsner
Kurt Sørensen

Brian Johansen
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn maj 08, 2016 10:23 pm

Re: Snyd eller kreativ

Indlæg af Brian Johansen » søn mar 29, 2020 9:41 am

tror hverken det er forsøg på snyd eller kreativitet.

det er simpelthen bare dårlig opbevaring, 4 øren har en ridse hele vejen igennem mærket, det kan have haft lidt lim rester efter vask og deraf mistet noget "farve". 8 øren tror jeg faktisk er noget nær det samme.

hvis det skulle have været snyd, så skulle det have været forsøgt solgt med beskrivelser, skulle det have været kreativitet skulle der ligeledes have været en beskrivelse tilknyttet mærket.

Kurt Sørensen
Indlæg: 387
Tilmeldt: søn okt 30, 2016 8:49 pm
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Snyd eller kreativ

Indlæg af Kurt Sørensen » søn mar 29, 2020 10:25 am

Hej Brian

Hvis mærkerne er fundet i et bundt, en pose eller lignende, så er det ikke snyd, men hvis de har været afbilledet ene eller sammen med andre på en planche hvor man har kunne ane fejlene, uanset om de har været beskrevet eller ikke, så er det et bevidst forsøg på SNYD, men det kan Finn Bønnelycke, den forurettede sikkert svare på.

De bedste hilsner
Kurt Sørensen

Brian Johansen
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn maj 08, 2016 10:23 pm

Re: Snyd eller kreativ

Indlæg af Brian Johansen » man mar 30, 2020 5:14 pm

hej Kurt

for det første, så er det noget vås, 90% af de danske samlere og vel 99% af de udenlandske samlere ved ingenting om rammefejl, dertil kommer at det er ganske almindeligt at finde albums med 4 og 8 øres mærker sat ind, formodentlig fra åbnede bundter eller til senere studie/salg.

hvis ikke et mærke direkte er beskrevet som værende noget som det ikke er, så er det ikke snyd, blot en person som har sat mærker i alle kvaliteter i et album.

er albummet solgt som mærker i god kvalitet, så er det nok let omgang med sandheden. Men hvis det er solgt som i noget blandet kvalitet, så passer det jo meget godt?

det næste problem som ingen rigtig har tjekket (mig inklusiv) er faktisk at 8 øren IKKE er falsk, men faktisk er en kendt rammefejl - 26.93, jeg stolede jo bare på at Finn havde tjekket TOFDATA?!?!?

grunden til at jeg vendte tilbage til indlægget, er faktisk at jeg selv sad med en 4 øre.
img928.jpg
img928.jpg (357.7 KiB) Vist 8626 gange
så, som Finn siger, så kig efter hvad i køber - her er der faktisk en SMUK markant rammefejl, og så en defekt 4 øre. Stort tillykke med den Finn, den opvejer så rigeligt den 4 øre synes du ikke?

Finn Bønnelycke
Indlæg: 525
Tilmeldt: lør dec 03, 2016 9:28 pm

Re: Snyd eller kreativ

Indlæg af Finn Bønnelycke » man mar 30, 2020 9:46 pm

Hej
Jeg kigger da i TOF ;)
Jeg har set det som et forsøg på snyd, fordi jeg synes jeg kan "ane" viften under afskæringen.
Jeg skal prøve at tage mærket med til næste møde. :?
Hilsen Finn

Brian Johansen
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn maj 08, 2016 10:23 pm

Re: Snyd eller kreativ

Indlæg af Brian Johansen » tirs mar 31, 2020 11:59 am

hej Finn

det skal du være velkommen til, men det behøves ikke, jeg er helt sikker på den er helt fin.
et afskrab vil du altid kunne se som noget tyndhed i papiret.

skulle der have været snyd så er det jo bemærkelsesværdigt at vedkommende har brugt et mærke som passer perfekt med takningen, centreringen af ovalen, og som samtidig ikke har andre kendetegn, dvs et mærke fra A93/B93 som er helt uden konflikter i mellem OM og RM.

sandsynligheden for dette er vel ganske lille, og besværet ved dette i forhold til en evt gevinst??

finnranthe
Indlæg: 191
Tilmeldt: lør nov 18, 2017 11:02 am
Geografisk sted: Nakskov

Re: Snyd eller kreativ

Indlæg af finnranthe » tirs mar 31, 2020 7:50 pm

Hej. Tør næsten ikke bland mig, men gør det alligevel :).
Hvis man ser på 8ø21, pos 93 med en Rf. 26.93, men kan ikke se en Rm. 4H. Sammenlignet med en 4ø20A, pos 93 er der vel visse ligheder.
Hilsen Finn

Finn Bønnelycke
Indlæg: 525
Tilmeldt: lør dec 03, 2016 9:28 pm

Re: Snyd eller kreativ

Indlæg af Finn Bønnelycke » tirs mar 31, 2020 8:10 pm

Hej
Jeg tror at mit budskab fortaber sig i horisonten. ;)
Hilsen Finn

Besvar

Tilbage til "8 øre"