8 øre - Hjælp søges

Besvar
Ikke-oprettet bruger
Indlæg: 117
Tilmeldt: søn jun 10, 2018 10:59 pm

8 øre - Hjælp søges

Indlæg af Ikke-oprettet bruger » ons aug 01, 2007 2:00 am

af Stephen Grøn

Hej tofarvede :-)

Mangler hjælp til dette. Er det en tilfældighed, eller kan det Pos. bestemmes ??
På forhånd tak for hjælpen, her i sommer varmen...
Stephen Grøn
IMAGE0299
IMAGE0299
IMAGE0299.JPG (169.82 KiB) Vist 5698 gange

Henning Bonde
Indlæg: 51
Tilmeldt: fre maj 19, 2017 8:45 am

Re: 8 øre - Hjælp søges

Indlæg af Henning Bonde » tirs aug 07, 2007 2:00 am

Hej Stephen

Fint mærke - det ligner mest af alt et fra nederste række, som oftest kendes på den udtværede rammelinie i syd. Af og til går det også ud over ovalen som i dit mærke. Jeg hæfter mig dog mest ved ovallinien i øst, hvor der en anelse under midten er en lille indadgående bule. En sådan er beskrevet af Lasse Nielsen i hans 6 binds værk, og i eet af trykkene, hvor fejlen forekommer er positionen netop i nederste række. Det skulle være tryk 14 og nr. 94 i B-arket - vi taler on 3. ovalserie, som starter med tryk 13 og slutter af med tryk 30. Der er ikke registreret rammefejl eller rammematricer, hvilket tilsyneladende heller ikke er tilfældet i dit mærke - det kan være svært at se.

Dog er rammefarven beskrevet af Lasse Nielsen som "klar lys grålig grøn, næsten ren grøn", hvilket jo ikke fremgår af scanningen, men jeg hælder alligevel til, at det må være tryk 14 position B94. Netop dette tryk kendes på usædvanlig kraftig udtværede rammelinier forneden.

Jeg kan naturligvis tage fejl, men mærket er takket K II og kan ikke afvises at være 4. række.

Da alle andre positioner med samme ovalfejl (3.83) på nær A7 i tryk 18 har rammematricer og i flere tilfælde også rammefejl, er der faktisk ikke andre muligheder. Kun to tryk har indtil videre denne ovalfejl nemlig 13 og 19.

Tryk 13 kan udelukkes alene da farverne her er meget karakteristiske. I tryk 19 har alle nedre positioner enten rammefejl eller rammematrice evt. begge dele, og der således ingen ledige positioner at hænge dit mærke op på.

Måske vil mine betragtninger blive bekræftet af mere erfarne samlere udi de tidlige tryk af 8-øren.

Var det bulen du bemærkede, eller var det den udtværede rammelinie, som fangede din opmærksomhed?

m.h.

Henning Bonde
Århus

Ikke-oprettet bruger
Indlæg: 117
Tilmeldt: søn jun 10, 2018 10:59 pm

Re: 8 øre - Hjælp søges

Indlæg af Ikke-oprettet bruger » fre aug 10, 2007 2:00 am

af Stephen Grøn

Hej Henning!

Super! Tak for svaret.
Det er begge dele faktisk, men også den helt næsten manglende indre "lille" rammelinie i syd, og nogle manglende perler i SØ under 8 ØRE + det temmelig "støvede" POSTFRIM. 8 ØRE, som jo må være en følge af den udtværede rammelinie.
Endnu en gang tak, mærket er sat i albummet med oplysningerne.
MVH
Stephen Grøn

Bernd Stein
Indlæg: 875
Tilmeldt: man nov 28, 2016 8:12 pm

Re: 8 øre - Hjælp søges

Indlæg af Bernd Stein » søn aug 12, 2007 2:00 am

Hej Stephen, hej Henning,

this stamp is indeed 8ø14 B94 - despite the frame colour does not look quite
like print 14 (but sometimes the scan is delusive !?).
There have been six copies including pairs in the Børge-Schäffer-collection.

Mange hilsener! Bernd Stein

Besvar

Tilbage til "8 øre"