Ovalfejl på 2 sk 9. tryk A96 - formentligt 2sk8. pos. A26

Besvar
Ikke-oprettet bruger
Indlæg: 117
Tilmeldt: søn jun 10, 2018 10:59 pm

Ovalfejl på 2 sk 9. tryk A96 - formentligt 2sk8. pos. A26

Indlæg af Ikke-oprettet bruger » man jul 03, 2006 2:00 am

Michael Appel

Jeg har fundet en 2 skilling med et markant brud på ovallinien under R i POSTFRIM, som jeg ikke kan finde hos LN. Jeg tror at jeg har fat i 9. tryk, position A96. Er der andre der har lignende liggende med brud under R, eventuelt fra de øvrige tryk med ovalserie 3?
2SK-T9-A96.jpg
2SK-T9-A96.jpg (117.62 KiB) Vist 8968 gange

Henning Bonde
Indlæg: 51
Tilmeldt: fre maj 19, 2017 8:45 am

Re: Ovalfejl på 2 sk 9. tryk A96 - formentligt 2sk8. pos. A26

Indlæg af Henning Bonde » tirs jul 04, 2006 2:00 am

Hej Michael Appel

Selv om jeg ikke gør helt så meget i skillingsværdierne som de efterfølgende øre-værdier, har jeg dog med interesse studeret dit fund. Når jeg ser på helhedsindtrykket, så savner jeg en mere udtværet nedre ramme, som oftest er karakteristisk for nederste række. Når jeg så efterfølgende går til Lasse Nielsen, kan jeg tilmed se, at position A96 ud over rammefejl ved NV-fjeren også har ovalmatrice 2, som kendes på det lille 2-tal, hvor fodstregen er kileformet og tykkest i bageste del. 2-tallets "krog" skal tilmed være lille og næsten lukket.

Dette ses ikke på dit mærke, og ser man på prikken ved fjeren i NV er den ikke placeret nøjagtigt som hos Lasse Nielsen - præcis i midt mellem roden og ornamentsfiguren. Derfor er jeg ret sikker på at der ikke er tale om A96, men har heller ikke noget alternativ. Måske er prikken i NV en tilfældighed, sådanne er ret almindelige.

Måske kan nogle hjælpe dig med en placering ved at bruge takningsnøgle KI. Jeg synes selv at denne er svær.

Om der derimod er tale om en oval-fejl, kan jeg ikke afgøre. Jeg har ikke selv nok materiale og kan heller ikke finde den hos Lasse Nielsen.

Med to-farvet hilsen
Henning Bonde
Århus

Ikke-oprettet bruger
Indlæg: 117
Tilmeldt: søn jun 10, 2018 10:59 pm

Re: Ovalfejl på 2 sk 9. tryk A96 - formentligt 2sk8. pos. A26

Indlæg af Ikke-oprettet bruger » tirs jul 04, 2006 2:00 am

Michael Appel

Hej Henning

Jeg er enig. Det er ikke en OM2, så A96 er udelukket. Jeg lader den ligge til jeg en dag måske finder et andet mærke med samme hak i ovalen.

Mvh Michael Appel

Ikke-oprettet bruger
Indlæg: 117
Tilmeldt: søn jun 10, 2018 10:59 pm

Re: Ovalfejl på 2 sk 9. tryk A96 - formentligt 2sk8. pos. A26

Indlæg af Ikke-oprettet bruger » tirs sep 05, 2006 2:00 am

Af Michael Appel

Så fandt jeg lige følgende. Samme fejl i ovalen under R, og så vidt jeg kan gennemskue er det position A26 i 8. tryk, med OM 11. Mit første mærke viser også den nedre af fejlene på RF 5.26, så mon det ikke skulle være samme tryk og position?

Mvh Michael
2SK-T8-A26.jpg
2SK-T8-A26.jpg (192.04 KiB) Vist 8964 gange

Henning Bonde
Indlæg: 51
Tilmeldt: fre maj 19, 2017 8:45 am

Re: Ovalfejl på 2 sk 9. tryk A96 - formentligt 2sk8. pos. A26

Indlæg af Henning Bonde » fre sep 08, 2006 2:00 am

Hej igen Michael Appel

Dit ny forslag ser straks meget bedre ud. Begge har tilsyneladende rammefejl 5.26 - i hvert fald det nedre kendetegn, som du selv anfører. Kendetegnet for oven er svært at se på det øverste mærke, da stemplet her er lidt i vejen. Lasse Nielsen anfører OM11 i denne position for både tryk 7 og 8, men farven siger tryk 8, som du også er nået frem til - i begge mærker. Til gengæld synes jeg derimod ikke, at det lille 2-tal er placeret så lavt som illustreret hos Lasse Nielsen, men der kan måske være tale om OM10 i stedet for - den ligner ret meget 11. Dette ville i så fald være en rettelse til Lasse Nielsen. Det ser nok ud til, at du har opdaget en ekstra ovalfejl og tillykke med det.

Nu mangler vi bare, om den samme fejl også ses på 7. tryk (i samme position!!), som med meget få undtagelser har samme ovaler i selv samme placeringer som i 8. tryk.

Held og lykke med din videre søgning - tofarvet hilsen fra
Henning Bonde, Århus

Besvar

Tilbage til "Serie 4 - 18 og 77 omvendt serien"