12 cent DVI forfalskning eller ægte?

Besvar
Peter hellsten
Indlæg: 5
Tilmeldt: man jan 09, 2017 8:11 pm

12 cent DVI forfalskning eller ægte?

Indlæg af Peter hellsten » fre jan 12, 2007 1:00 am

Mit navn er Peter Hellsten, og jeg har boet her i Winnipeg, Manitoba, Canada ,siden 1957.
Jeg er "founding" medlem af, The Scandinavian Collectors Club Chapter # 24.
Mit spørgsmål er, om der er nogen der har set, et Dansk Vestindien marke, Afa# 12, med hvad jeg tror en omvendt ramme??
Mærket har det rigtige vandmærke, så jeg tror ikke det er en forfalskning.
Kan i hjaelpe mig??
På forhånd tak.
Og mange hilsener fra Canada.
Peter
Peter R. Hellsten
dwi_afa_12
dwi_afa_12
dwi_afa_12.jpg (206.48 KiB) Vist 12767 gange

Henning Bonde
Indlæg: 51
Tilmeldt: fre maj 19, 2017 8:45 am

Re: 12 cent DVI forfalskning eller ægte?

Indlæg af Henning Bonde » lør jan 13, 2007 1:00 am

Hello over there, Peter

Det er rart at høre om "livet" ovre på den anden bred, og at den tofarvede interesse fænger.

Hvor har du dit mærke fra - det ser umiddelbart interessant ud.
Jeg må imidlertid bedrøve dig med at jeg er ret så sikker på, at der er tale om en forfalskning. For det første kendes der ikke indtil dags dato 12 cent med omvendt ramme. For det andet er dit mærke takket 14 for oven - men 13 for neden, og de lodrete takninger er forskudt i forhold til hinanden. Det ser underligt ud og stemmer ikke med at mærkerne er kamtakket. For det tredie kendes ikke ovalfejl "OER" i stedet for "ØER" i ovalbåndet. Det tyder på at forfalskeren er uden for det scandinaviske område hvor bogstavet ø er almindelig kendt og anvendt. Sidst men ikke mindst er begge sydlige midterfjer i hjørnevifterne konkave i spidsen. Det er ikke set tidligere i så udpræget grad som på dit mærke.

Jeg er heller ikke tidligere stødt på falskneri af 12 cent mærket og det er heller ikke omtalt af Victor E. Engstrom. Ellers kendes der Spiro-forfalskninger på 1 - 3 - 4 - 7 og 14 cent. De er oftest annuleret med et fantasistempel, som ligner et stumt C 51. Her er der ikke tale om en Spiro, da bindestregen mellem DANSK og VESTINDISKE i så fald skulle mangle. Til gengæld er de takket 13.

Det er selvfølgelig ærgerligt, at der er tale om uægte vare, men værdiløs er mærken nok alligevel ikke. Interessant er det i hvert fald.

Med to-farvet hilsen her fra gamle Danmark

Henning Bonde
Århus

Peter hellsten
Indlæg: 5
Tilmeldt: man jan 09, 2017 8:11 pm

Re: 12 cent DVI forfalskning eller ægte?

Indlæg af Peter hellsten » man jan 15, 2007 1:00 am

Det forbavser mig ikke saa meget, at du syntes at mærket er en forfalsking, men hvem kan have lavet det???


Hi Igen Lars.
Vil du vaere saa rar, at takke Henning Bonde for hans svar.
Tak.
Peter

LarsVilhelmHansen
Indlæg: 152
Tilmeldt: tors dec 29, 2016 2:44 pm

Re: 12 cent DVI forfalskning eller ægte?

Indlæg af LarsVilhelmHansen » lør jan 20, 2007 1:00 am

Peter har sendt et scan, hvoraf det fremgår, at mærket har et nydeligt vandmærke, men hvilket? Det ligner ikke rigtigt et VMII
Er der nogen der kan bidrage til opklaringen med eventuelle tidligere forekomster.
MVH Lars V. Hansen
watermark_on_dwi12
watermark_on_dwi12
watermark_on_dwi12.jpg (42.9 KiB) Vist 12764 gange

Bernd Stein
Indlæg: 875
Tilmeldt: man nov 28, 2016 8:12 pm

Re: 12 cent DVI forfalskning eller ægte?

Indlæg af Bernd Stein » søn jan 21, 2007 1:00 am

As henning Bonde stated correctly, this 12 Cents - forgery is not mentioned by Victor Engstrom
in his "DANISH WEST INDIES MAILS, 1754 -1917, Volume 3, Chapter XX."
But his general remarks about genuine and forged bicoloured stamps are interesting:

"Genuine. A complete description of these issues, by printing, is found in Chapter VII, Volume 2.
In general, the bi-colored stamps are of good quality printing with well executed scrolls and numerals.
The letters are well-formed and neatly aligned. All stamps are watermarked with the possible but rare
exeption of poor registration on the sheets of watermarked paper, and in these cases part of the original
watermark may show on marginal copies. There is a dash between 'DANSK' and 'VESTINDISKE'.

Forgeries. These are on unwatermarked paper, or have a "scraped-in" or pressed-in "watermark".
The size of the forgeries in nearly all instances differs from the genuine in both over-all measurements
and design. The paper uesd for forgeries is most often porous and of poor quality, showing light and
dark spots when held up to a strong light. The letters, numerals and scrolls are poorly executed.
The colours of forgeriesmay approximate the originals, but shades usually differ considerably."

Nothing left to say...!?

Mange hilsener! Bernd Stein

LarsVilhelmHansen
Indlæg: 152
Tilmeldt: tors dec 29, 2016 2:44 pm

Re: 12 cent DVI forfalskning eller ægte?

Indlæg af LarsVilhelmHansen » søn sep 30, 2007 2:00 am

Mærket er kommenteret på http://www.fakebase.dk
Kommentarer kan ses her
Lars V. Hansen

Brugeravatar
H.C. Engelbrecht
Indlæg: 89
Tilmeldt: ons aug 31, 2016 8:24 pm

Re: 12 cent DVI forfalskning eller ægte?

Indlæg af H.C. Engelbrecht » tors jul 12, 2018 8:21 pm

Hej alle.

http://www.fakebase.dk er lukket

Bedste hilsner
HC
Bedste hilsner
Hans Christian Engelbrecht

Besvar

Tilbage til "Forfalskninger"