69 omv. serien - Ny ovalfejl efterlyses og gammel nyhed

Besvar
MichaelLercheNielsen
Indlæg: 54
Tilmeldt: søn okt 30, 2016 3:59 pm

69 omv. serien - Ny ovalfejl efterlyses og gammel nyhed

Indlæg af MichaelLercheNielsen » tors jan 25, 2007 1:00 am

For nylig fik jeg fat på det viste 4øres parstykke, som kunne bestemmes til pos. A3-4 i 69 omv. serien. A4 har en gevaldig ovalfejl i vestsydvest:manglende ovallinje, som jeg ikke kunne finde i Bent Møllers artikel i NFT 2005 nr. 2.

Bent har nu bekræftet, at der er tale om 4ø 43tr A3-4, som han ikke tidligere har kendt. Ovalfejlen er også ny for ham.
MEN det irriterende er, at jeg synes jeg har set den før...

Mens vi er ved det irriterende: Det viste 8øres mærke (8ø 49tr A58) har også været en tur hos Bent Møller.
Jeg var i tvivl om det, fordi mine mærker sad som uplacerede rammematrice 4P-mærker i tr. 49.
Bent bekræftede, at A58 i 69 omv. settingen har RM 4P, selvom hverken Lasse Nielsen eller Bent har noteret det. Bemærk, at rammebulen nær ombøjningen i sydvest er et stabilt ekstra kendetegn i rammeseriens senere tryk.

MEN det irriterende er her, at jeg har spildt tid og porto: I Henning Nyhus artikel om rammeserien i Frimærkesamleren 1994, nr. 4, er A58 anført som rammematricetype 4P! Hvorfor Bent og Lasse har valgt at se bort fra oplysningen ved jeg ikke - udover at Nyhus begår en del klare fejl i den nævnte artikel.

MORALEN er, at man skal huske at tjekke oplysningerne i den ældre litteratur. Selvom der kommer mere og mere information til, så kan der altså også gå information tabt. Derfor: gem alle dine fotokopier eller anskaf dem, du mangler!

Interdum bonus dormitat Homerus - "Undertiden fejler selv den gode Homer"
PS den fejlende homo dormans er i dette tilfælde mig selv!

Michael Lerche Nielsen
4ore43trA3-4
4ore43trA3-4
4ore43trA3-4.jpg (93.45 KiB) Vist 5222 gange
8ore49trA58
8ore49trA58
8ore49trA58.jpg (45.07 KiB) Vist 5222 gange

max madsen
Indlæg: 57
Tilmeldt: søn okt 30, 2016 4:44 pm

Re: 69 omv. serien - Ny ovalfejl efterlyses og gammel nyhed

Indlæg af max madsen » tors jan 25, 2007 1:00 am

Hej Michael

Jeg har også 4øre tryk43 pos.4 med det samme brud på ovallinien.
Jeg må give dig ret med hensyn til 8øre pos.A58
Jeg har selv artiklen af Nyhus, men ikke kigget efter om hvad han har af RM.type
Mit mærke viser tydeligt RM.4P

mvh.
Max Madsen

Besvar

Tilbage til "Serie 22 - 69 omvendt serien"