8øre44-45? - ukendt position - hjælp ønskes

Besvar
Ikke-oprettet bruger
Indlæg: 117
Tilmeldt: søn jun 10, 2018 10:59 pm

8øre44-45? - ukendt position - hjælp ønskes

Indlæg af Ikke-oprettet bruger » ons jan 30, 2008 1:00 am

af Ole Pedersen

Hej Lars

Hjælp til pos. bestemmelse ønskes til dette mærke.
Tryk 44 eller 45 må det være, men brud på indre og ydre rammelinie i syd
(prik i midten af bruddet på ydrerammelinie) ses ikke hos Lasse Nielsen.
Kan det være RM4i og kan takning være 4 række KII.
Vandmærket sidder helt ude til venstre i midten set fra forsiden.Hele vandmærket
er synlig.

MVH Ole Pedersen

8ore44-45_ukendt-op
8ore44-45_ukendt-op
8ore44-45_ukendt-op.jpg (209.36 KiB) Vist 4014 gange

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min første reaktion, da jeg så mærket på min skærm, var: Det er ikke tryk 44-45, men tryk 18.
Altså fra Perlefejlsserien.

Venlig hilsen Niels Hjersing

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Ole

Jeg slutter mig til Niels, men vil dog give dig medhold i, at der nok er tale om 4. lodrette række. At dømme efter vandmærkets placering er det mest sandsynligt at der er tale om A-arket. Jeg kan ikke se, at mærket har rammematricer, hvilket nok skulle være til at få øje på, da rammetrykket står meget skarpt, som netop er kendetegnet for dette tryk. Går vi ud fra, at der ikke er remmematricer, er der blot tale om to mulige positioner, da der heller ikke ses nogle af de rammefejl, som Lasse nielsen beskriver.

Disse er A74 og A84 og er tilmed såkaldte grå felter hos Lasse Nielsen.

Midterfjeren i NV- skråt afskåret skulle forekomme i position B88, men dit mærke har ikke rammematrice 4R, så dette kan udelukkes. Brudet i syd er nok tilfældigt - tænk på hvor tynd indre rammelinie er. Der er derimod en lille prik i nordrammen i højre side (mellem I og V i SKIVE-stemplet). Jeg har ikke kunnet finde denne i dette tryk og for andre tryks vedkommende finden den kun i positioner hvor der forekommer rammematricer. Måske en tilfældighed i dit mærke, og samtidig er det svært at se om farven i prikken svarer helt til rammefarven. Det kan du bedre se selv. Måske er også dette en tilfældighed, men vi kan da efterlyse mærker i de to angivne positioner og få klarhed over om det er rigtig vurderet. Fjeren i NV skulle så helst være skråt afskåret lige som dit mærke. Bemærk at det næsten ligner et af kendetegnene på 4H, men 4Ha som den benævnes skulle først komme med 81-serien i.f. Lasse Nielsen (se NFT 1992/4 incl. en lille rettelse a og f kun i 81 serien skal i stedet væer fra 81 serien), og 4H findes desuden ikke i 4. række.

Med hilsen her fra Århus

Henning Bonde

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Trykbestem ikke mærker alene på baggrund af farverne på et scannet mærke!
Den påstand er måske lidt grov, men jeg vil prøve at argumentere:
Ole mener, at mærket er Tryk 44/45 og da han har set mærket "live" vælger jeg som udgangspunkt at tro på det, selv også jeg synes at farverne - specielt rammefarven signalerer helt andre tryk. Farvekombinationen giver mig umiddelbart ikke nogen associationer om et specifikt tryk. Det nærmeste, der falder mig ind er 8 øre tryk 17, men da jeg selv har set egne scanninger ændre farveindtrykket i forhold til virkeligheden, vælger jeg at se bort fra det.
Til fordel for Oles antagelse ligger først og fremmest afstemplingen: SKIVE 25/7.
Jeg kan ikke lige mindes at have set Skive-stemplet på løse mærker fra før 1/4 84, altså midt i kartonserien. Stemplet (Lapidar IIb) blev tildelt 24/3 1882 (Vagn Jensen) og kendes i de følgende 11 år. Aftrykket på Oles mærke virker slidt og sammenlignet med de 3 Skive-stempler jeg har fra 8ø Tr 44/45 er ligheden slående: Fodstregen på 2tallet kort, nedstregen på samme 2- tal med en "bule" i nederste del, 3-tallet relativt skarpt og bogstaver i øvrigt jævnt slidte. Et af mine ex er afstemplet 22/6eller8, hvor det første 2-tal er meget identisk med 2-tallet og det andet 2-tal er af Antikvatypen (!), hvilket indikerer at man har været nede og skrabe bunden, og senere i 69omv.serien kommer der da også nye 2-taller til posthuset i Skive. Et andet af mine ex., formentlig Tr 45, er afstemplet 26/7 altså dagen efter Oles eksemplar, igen med overbevisende ligheder i stemplet.
Tilbage til Oles mærke: 3. Takningshul lavt indikerer 4. lodrette række, men vær opmærksom at også andre lodrette rækker kan minde lidt om dette med lavt 3.hul. Men hvorfor RM I? Den eneste RM I i 4. række er pos B04 eller 37.104 i LN-terminologi, og mærket ligner slet ikke mit eksemplar af B04 fra Tryk 43. Jeg har noget upladet materiale af 44/45, som jeg vil kigge igennem hurtigst muligt, men måske en forstørrelse af de mest interessante områder af mærket kan hjælpe.

Venlig hilsen
Leif Vernersen

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Debatten er meget spændende, så jeg fik lyst til at lægge et større billede af mærket på nettet.
Jeg har tilladt mig at justere farverene lidt, jfr. Hr. Vernersens indlæg ovenfor. Baggrunden er nu sort som jeg forestiller den.
Dejlige indlæg - keep up the good work!!!

MVH Lars

8ore44-45_ukendt
8ore44-45_ukendt
8ore44-45_ukendt.jpg (228.61 KiB) Vist 4014 gange

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Alle

Undskyld at jeg ikke har nævnt noget om farverne på mærket, men min
scanner snyder åbenbart med farverne.Det kan jeg se på de andre scan jeg har haft indsendt. Rammefarven er olivengrå og skarp men en anelse uldent,det kan være svært at se. På scanningen ser rammen godt nok ud som ren grå. Ovalfarven ligner slet ikke tryk 18 .Jeg sidder her med tryk 18 med OF3.97.
Ovalfarven passer fin på tryk 44-45 , anilin men ikke så kraftig som tryk 43 og igen ligner farven på scanningen ikke virkligheden.Prikken mellem I og V er noget tilfældigt.
Jeg nævnte RM4I pga. 1.fjer i SV.Jeg havde også 4S inde i mine overvejelser men jeg mangler erfaring.
Jeg var jo sikker på der var nogen der kunne genkende ramme bruddet i syd,men det kan jo være et enestående tilfælde.
Ellers vil jeg sige tusind tak for den respons man får på denne hjemmeside.Det er utrolig meget værd for mig.

MVH Ole Pedersen

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen Ole

Når jeg ser den forstørrede version, er prikken, jeg nævnte for dig nu helt sort lige som stemplet. Din beskrivelse af farverne passer jo meget godt på tryk 44 eller 45, som i øvrigt kan være svære at adskille. Tryk 44 er nok lidt mere ulden. Men nu til sagen.

Begge lyser for det meste ret kraftig i UV-belysning, så det må du forsøge. Du kan til sammenligning også belyse 8 øre fra 5. hovedgruppe, men pas på tryk 82-83, som også i sjældne tilfælde kan lyse på samme måde.

Den afskårede fjer i NV findes på A10 og B49, men A10 er 4O og A49 er 4K, men jeg ved af erfaring, at det ikke altid er muligt at erkende rammematricerne på tryk 44 - muligvis også vanskelige på tryk 45. Det passer heller ikke med antagelsen om 4. række, så vi er lidt på herrens mark med den nærmere placering - indtil videre.

PS. jeg er for så vidt ikke uenig med Lief Vernersen - det kan være farligt at stole på farverne, men selve trykkets beskaffenhed er ofte en bedre ledetråd.

atter hilsen fra Århus

Henning Bonde

Besvar

Tilbage til "Serie 22 - 69 omvendt serien"