fintakkede HG5 - hjælp søges

dd
Besvar
Brugeravatar
Svend Wæver
Indlæg: 19
Tilmeldt: man okt 31, 2016 4:37 pm
Geografisk sted: Löderup

fintakkede HG5 - hjælp søges

Indlæg af Svend Wæver » lør maj 28, 2005 2:00 am

Her sidder jeg og plader og støder så på et brev med to fintakkede HG5. Pæne mærker med hver sine rammefejl.
I højre mærke en bule i N-rammen og i venstre mærker en bule i øvre del af V-rammen. Kan være et delt par.
Jeg har ikke beskæftiget mig meget med 5 HG og mit forsøg på at plade dem er derfor ikke lykkedes endnu,
men se engang på højre oval mellem M og A i båndet:

Svend

Udsnit-højre-mærke
Udsnit-højre-mærke
hg5-2.jpg (12.38 KiB) Vist 5628 gange
HG5-1
HG5-1
hg5-1.jpg (773.45 KiB) Vist 5628 gange

Henning Bonde
Indlæg: 51
Tilmeldt: fre maj 19, 2017 8:45 am

Re: fintakkede HG5 - hjælp søges

Indlæg af Henning Bonde » tors maj 29, 2008 2:00 am

Hej Svend

Hvor du nu end befinder dig - måske stadig Cypern - så er det nogle dage siden, dette brev blev vist. Første gang tænkte jeg, det måtte være noget for Leif Hansen, da han jo arbejder med netop denne serie. Begge mærker er fra tryk 51 den første i 90-serien. Det højre er A19, idet bulen for oven er registreret hos Lasse Nielsen på baggrund af Børge Shäffers artikel fra 1964. Mærket har også RM 5C. Det venstre mærke har tilsyneladende en bule i øvre del af vestrammen, men den er ikke beskrevet hverken af Schäffer, Lasse Nielsen eller Leif Hansen. Det eneste mærke med bule omtrent samme sted er A71, og bulen er bredere end på dit mærke. Du spørger, om der kan være tale om et parstykke - i så fald kan der være tale om A18 og A20. A18 skal have RM 5F. Det ses ikke på dit mærke, og endvidere angiver Lasse Nielsen OM 12, som heller ikke ses. Derfor tror jeg ikke på A18. A20 skal også være 5C, hvilket ikke er tilfældet på venstre mærke, ligesom bule i nedre vestramme også mangler. Derfor heller ikke A20. Vi må nok erkende, at der ikke er tale om et vandret parstykke. Ser vi på takningen (KII), kan vi straks udelukke lodrette par. Det venstre mærke har en bred tak ved nr. 5 set fra venstre og muligvis også en bred tak nr. 3 også set fra venstre. Måske er det 5. lodrette række. Da mærket tilsyneladende er uden RM - de seneste medregnet - og øvre og nedre række kan udelukkes, er der således "kun" A55, A65 og A85 tilbage. Måske er bruddet på den cirkulære ovallinie i NV tilfældig eller måske slid. Hvis ikke er både A65 og A85 en mulighed, da begge felter er "grå" hos Lasse Nielsen. Prøv at holde mærkerne skråt mod lyset. Måske kan vandmærkerne erkendes, og placeringen nærmere bestemmes. Jeg tvivler på at der er tale om B-arket for venstre mærke, men udelukkes kan det naturligvis ikke.

Stemplet er LAP IIb-1 og brugt i perioden 9.9-1882 til 24.11-1890 i følge Vagn Jensen. Det passer meget godt på tryk 51, som kendes afstemplet fra 12.3-1890 i følge Børge Schäffer.

Håber det sene svar kan bruges til noget.

Med tofarvet hilsen fra Århus
Henning Bonde

Niels Hjersing
Indlæg: 81
Tilmeldt: man nov 28, 2016 11:41 am

Re: fintakkede HG5 - hjælp søges

Indlæg af Niels Hjersing » fre maj 30, 2008 2:00 am

Det venstre mærke er A14 (=40.14). Det lille brud øverst i vestrammen kan ses på Postmuseets helark af 8 øre tryk 59 A. Sidenhen bliver en det til en lille fortykkelse, som næppe observeres, hvis man ikke ser efter den. I øvrigt er positionen RM 5C, hvilket også kan ses på nævnte helark. Jeg har desværre ingen notater om forekomst af fejlen på helark af 4 øre tryk 52, 53 (eller 54). Om fejlen forekommer helt fra seriens start, kan jeg således ikke afgøre, men hvis -som Henning påstår- mærkerne er fra 4 øre tryk 51, bør fejlen kunne iagttages disse helark.

Mange hilsner Niels Hjersing

Besvar

Tilbage til "Fintakket"