3 øre på brev - hjælp ønskes fra broderlandet

Besvar
Ikke-oprettet bruger
Indlæg: 117
Tilmeldt: søn jun 10, 2018 10:59 pm

3 øre på brev - hjælp ønskes fra broderlandet

Indlæg af Ikke-oprettet bruger » fre okt 10, 2008 2:00 am

af Hans-Åke Teinvall

Hej Lars!

Nu börjar det mörkna även i de tabte provinser i öster och mina ”tofarvade” kräver uppmärksamhet!

Jag har börjat montera mina frimärken och brev men inser snabbt att det krävs många besök på seminariet för att nå nybörjarstatus. Det är enkelt att vara ”rookie” för då behöver man inte förstå något.

Jag skulle vara tacksam om du kan lägga in en ”efterlysning” på hemsidan med följande objekt

Det är ett par med 3 öre fintacket som sitter på ett brev som sänts från Köpenhamn till Lund den 8 februari 1894 och brevet är ankomststämplat i Lund den 9 februari 1894.

Jag har kommit fram till att det är
Huvudgrupp 5, tryck 9 -13
Märkena har omvänd ram

Nu börjar problemen!

Huvudgrupp 5 förekommer bara med omvänd ram i 13:e trycket och det trycket levererades från tryckeriet 31/5 – 5/7 1894. Mer än tre månader efter det att mitt brev är sänt från Köpenhamn.

Jag har säkert missat något väsentligt men vet inte vad.

Jag bifogar en beskuren bild. Brevet är på 8,4 mb.

Tack på förhand.

Hälsningar

Hans-Åke

3ore-sverige
3ore-sverige

Bernd Stein
Indlæg: 875
Tilmeldt: man nov 28, 2016 8:12 pm

Re: 3 øre på brev - hjælp ønskes fra broderlandet

Indlæg af Bernd Stein » lør okt 11, 2008 2:00 am

Hej Lars-Åke,

Det er ikke hovedgruppe 5 men hovedgruppe 4, bemærk de afskårede midterfjerer i NØ - på omvendt ramme!
Så parstykket er fra tryk 8 - 106-serien, setting 28/1.
Takningen KII viser 5. og 6. række, den venstre mærke med OF.1.33 (dog lidt svært at erkende under afstemplingen),
og højre mærke med RM.4B = position 85-86.

Mange hilsner fra Hamburg! Bernd

Henning Bonde
Indlæg: 51
Tilmeldt: fre maj 19, 2017 8:45 am

Re: 3 øre på brev - hjælp ønskes fra broderlandet

Indlæg af Henning Bonde » søn okt 12, 2008 2:00 am

Hej Hans-Åke

Dejligt at høre fra dig ovre i østen på sundet.

Dit parstykke på brevet er tidligere, end du formoder. Der er tale om 4 hovedgruppe. Se den let afskårne midterfjer i NØ. Altså taler vi om tryk 8, og det passer straks meget bedre med stemplet, selv om der er gået nogle år efter udgivelsen. Så vidt jeg kan se på takningen ligner det 5 + 6 lodrette række, og det højre mærke ser ud til at være RM 4B. Herefter skal det venstre være 4J, som jeg har lidt sværere ved at genkende. Derimod har venstre mærke en karakteristisk kort fjer nederst tv for midterfjeren i SØ. Der er blot den hage ved det hele, at mærket i denne position og tryk også skal have ovalfejl 1.33, som er karakteriseret ved en dråbeformet hvid plet th for E i øre. Stemplet er i vejen, og jeg synes ikke at få øje på den. Måske kan du selv bedre se det. Hvis du holder mærket op mod lyset kan det måske lykkes at afgøre det nærmere. Jeg kan ikke få mærkerne til at passe på andre positioner.

Det er et fint brev du der har vist os.

Håber atter at træffe dig på seminaret

mange hilsener fra Henning i Århus

Besvar

Tilbage til "Serie 15 - 106 serien"