Takningsfejl findes også på tyske frimærker

dd
Besvar
Ikke-oprettet bruger
Indlæg: 117
Tilmeldt: søn jun 10, 2018 10:59 pm

Takningsfejl findes også på tyske frimærker

Indlæg af Ikke-oprettet bruger » tirs nov 21, 2006 1:00 am

Af Palle Moreau Jørgensen,

Kære Lars Vilhelm Hansen
Jeg ved godt at dette her intet har med de tofarvede at gøre. Jeg samler også på Tyskland specielt det klassiske. Da jeg satte nogle sider om studsede jeg over dette mærke. Det er stemplet 27. juni 1872. Det har manglende takningsnål præcis, som vi finder det i 4 og 8 ører mærkerne 75 og 79.
Gad vide om det er samme type kamtakningsmaskine?

Nå så har jeg en variant mere at kigge efter.
Venlig hilsen
Palle Moreau
scan0011
scan0011
scan0011.jpg (23.83 KiB) Vist 4996 gange
Kære Palle!
Det tyske mærke med takningsfejlen svarer ganske rigtigt til det, vi kender fra de tofarvede mærker (+ våbentype og islandske ovaludgaver). Fejlene findes som regel kun i en kort periode, så takningsfejl er sjældne samt en stor hjælp i trykbestemmelsen!
Naturligvis er det ikke eksakt samme takningsmaskine, der har været på spil, men principperne bag Thieles maskiner svarer til de tyske. Se den fremragende gennemgang af emnet i Lasse Nielsens bog om de tofarvede bind 1, s. 153 ff. (specielt s. 163-64).
På side 58 i samme bog oplyser Lasse, at Thieles første kamtakningsmaskine blev fremstillet lokalt af Baumgarten (senere Baumgarten & Burmeister, der blev til Burmaister & Wain). Du kan også s. 57 og 59 se. hvor primitiv og langsommelig takningsprocessen var. Ikke sært, at de kom til at knække en nål i ny og næ...

Michael Lerche Nielsen

Hej Lars Vilhelm
Ved et tilfælde fik jeg i mit Michel Spezial katalog fra 1994 øje på en notits om manglende takningshuller. Jeg har prøver, så godt jeg kan, at oversætte hvad der står.

Til tider forekommer knækkede takningsnåle. De findes på forskellige positioner såvel som på mærker med lille og stort brystskjold.
En systematisk oversigt findes i et medlemsblad fra studiekredsen (ARGE) for brystskjoldmærkerne og og efteranvendte gamle stempler fra tyske stater.

Jeg har sendt en E-mail for at få nærmere at vide.

Studiekredsens hjemmeside er på denne adresse. Den ser interessant ud.

Venlig hilsen
Palle Moreau

Besvar

Tilbage til "Fintakket"