Om moterveje på 12 øre

Besvar
Lasse Nielsen
Indlæg: 69
Tilmeldt: fre jan 13, 2017 3:49 pm

Om moterveje på 12 øre

Indlæg af Lasse Nielsen » man nov 16, 2020 6:35 pm

Om motorveje på 12 øre
For godt en måned siden havde Bernd Stein et interessant indlæg på hjemmesiden, hvor han konstaterede, at pos. 69 i tryk 12 var opgraveret midt i trykket, og således findes både uden og med ”motorvej”. Dermed måtte man naturligvis kikke efter, om man kunne finde andre.
Museet har 6 helark af dette tryk (scan er tilgængelige via hjemmesiden), og til min overraskelse var der ark fra både før og efter opgraveringen, arket 12ø12-2-5 er således fra før, og øvrige ark er fra efter opgraveringen. Dermed var det nemt via en sammenligning at søge efter yderligere. I alt er der otte, som jeg er nogenlunde sikker på, nemlig positionerne 5, 18, 19, 23, 24, 53, 69 og 70, (der er yderligere nogle, som jeg er usikker på)..
I modsætning til de opgraveringer som kendes udført midt i 16 øre tryk 10, sidder de således ret tilfældigt i arket.
I forbindelse med denne undersøgelse gik det op for mig, at jeg aldrig var blevet helt færdig med at søge efter oprindelige (d.v.s. fra tryk 11) motorveje på 12 ørene, (og der er øjensynligt heller ikke andre, der har interesseret sig for dette). Jeg har tidligere angivet, at der var omkring 20, men der er væsentligt flere, omkring 35, hvoraf de 20 sidder i de to nederste rækker af tryk 11, mens de øvrige sidder lidt tilfældigt i resten af arket. Enkelte er dog små og svære at erkende i de efterfølgende tryk, men der kan stadig ses omkring 25 i tryk 15, efter hvilket tryk alle ovalklicheer udskiftes.
Lasse Nielsen

Besvar

Tilbage til "12 øre"