Ukendt ovalfejl i 8 øre tryk 55 position B75

Besvar
Peter Boeg

Ukendt ovalfejl i 8 øre tryk 55 position B75

Indlæg af Peter Boeg »

Hej

De tre viste mærker mener jeg at have bestemt som B75 i tryk 54 eller 55.
B75 i de to tryk har ingen registrerede ovalkendetegn, så det er ikke lige
til at adskille de to tryk i denne position. Der synes dog at være en bule
i ovallinien under 'M'.
8ø55B75_1.JPG
8ø55B75_1.JPG (320.34 KiB) Vist 2034 gange
8ø55B75_2.JPG
8ø55B75_2.JPG (330.23 KiB) Vist 2034 gange
8ø55B75_3.JPG
8ø55B75_3.JPG (282.78 KiB) Vist 2034 gange
Kigger man på Michael Lerche Nielsens pladning af tryk 54 og tryk 55
her fra hjemmesiden, så ses samme bule på B75 i tryk 55, som vist herunder.
8ø55B75_MLM2.jpeg
8ø55B75_MLM2.jpeg (207.94 KiB) Vist 2034 gange
Jeg kan ikke genkende denne bule blandt de kendte ovalfejl i ovalserie 7,
så det synes at være en ukendt ovalfejl.

Man kan stille sig selv det spørgsmål om denne ovalfejl også findes i tryk 54.
Jeg har dog ikke kunnet se den i Michael Lerche Nielsens pladning af tryk 54.

Mvh. Peter Boeg
Kurt Sørensen
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Ukendt ovalfejl i 8 øre tryk 55 position B75

Indlæg af Kurt Sørensen »

Hej Peter

Ud af 16 eksemplarer i min billedsamling af 8ø55 B75, er ca. halvdelen uden bule, hvilket kunne tyde på, at ovalfejlen er opstået i 8ø55 og vil derfor ikke kunne findes i 8ø54.

Det var bare min umiddelbare kommentar, og jeg tager ofte fejl - op til flere gange om dagen :D

De bedste hilsner
Kurt Sørensen
Peter Boeg

Indlæg af Peter Boeg »

Hej Kurt

Hvordan har du bestemt de 16 mærker til at være tryk 55 B75? Sidder de alle i
parstykker eller i striber?

Hvis der er tvivl om trykket, så kunne en hypotese også være, at bulen er i hele
tryk 55, eller at den opstod i tryk 54.

Mvh. Peter
Kurt Sørensen

Hej Peter

Det er vel en mulighed, men så skulle alle vi andre samlere af 8ø54 - 8ø55 også tage fejl, hvilket for mit tilfælde godt kan være tilfældet :D .

Lad os lige afvente og se, om andre skulle melde ind i debatten.

De bedste hilsner
Kurt Sørensen
janschwee

Indlæg af janschwee »

Ser bulen på en af mine mærker fra 70 omvendt pos.B75
Peter Boeg

Indlæg af Peter Boeg »

Hej Kurt

Med Jans mærke, så er vi oppe på mindst 13 mærker af positionen B75 med
denne bule. Af disse er 9 mærker pladet til tryk 55, en af Michael Lerche
Nielsen og 8 af dig. Var det tre mærker med en OF fra ét tryk der skulle
til for at det kunne anerkendes som en ovalfejl? :-)

Nå, spøg til side, jeg havde håbet på at tale med Michael Lerche Nielsen
til tofarvet møde i København i dag, men han var ikke til stede. Han må
have/have haft en del mere materiale end de 400 mærker i hans pladning af
tryk 54 og 55, så han kunne måske belyse spørgsmålet om trykket.

Jeg talte dog med Bo Sørensen, og han har Max Madsens pladninger af tryk
54 og 55, så det er muligt at Bo kan sige noget om denne bule.

Mvh. Peter Boeg
Kurt Sørensen

Hej Peter

Jeg må lige præcisere, at jeg ikke selv har pladet alle mærker.
Jeg omtalte 16 mærker fra de to tryk jeg har i min billedsamling og den omfatter billedemateriale fra flere samlere. :D
Derfor tillod jeg mig at skrive: "Det er vel en mulighed, men så skulle alle vi andre samlere af 8ø54 - 8ø55 også tage fejl".

De bedste hilsner
Kurt Sørensen
MichaelLercheNielsen

Indlæg af MichaelLercheNielsen »

Hej Peter og øvrige i linjen
Jeg har kigget på de gamle notater fra slut-80erne (!) og uploader de sammenskrevne notater for positionen som Max Meedom udarbejdede som led i vores fælles arbejde med rammer og ovaler i 70 omv. serien. Max nævner ikke ovalbulen som ellers er tydelig nok. Derimod medtager han +/--pletten i SØ-viften som kun ses på 8ø 55.

Jeg har ikke gennemtrevlet alle mine egne gamle notater - men fokus i ovalartiklen om 7 ovalserie var efter Børge Schäffers opskrift at beskrive gennemgående ovalfejl dvs mindst to tryk - og helst "samleværdige fejl". Publikationsformen og artikellængden i NFT tilsagde desuden en vis begrænsning i antallet fejl. Der er ingen tvivl om, at mange fejl, som opstår i det sidste tryk, er stedmoderligt behandlede i ældre litteratur. De er uretfærdigt - men ofte helt bevidst - udeladt, og der er generelt ingen grund til at være spor overrasket over det. Alligevel havde Peters observation fortjent at være med - om ikke andet, så fordi den vil kunne forveksles med andre ovalfejl i de almindelige omvendte rammer fra 8ø 54-55 i 7. ovalserie. Nogle vil invende her, at Max Meedoms ovalartikel om de tilsvarnde 4ørestryk 49-50 adskiller sig med beskrivelsen af mange inferiøre fejl på ovalerne i 4ø50 (1 tryk i 14. ovalserie). Dette var imidlertid helt bevidst for at "give bolden op" i forhold til en senere behandling af hele ovalserien.

Der har ofte været udtrykt undren og hovedrysten her i forummet omkring dette - men vi skal dels huske at adgangen til materiale, god fotodokumentation (ingen arbejdede med PC og digitale ressourcer dengang) var en hindrende faktior. Manglen på skannede helark var måske det største minus. Dertil kommer, at der før Lasses bogværk 2001 manglede overblik over mange rammesettings og endnu mere fejl og matricetyper i mange ovalværdier og ovalsettings. Det var en vigtig bagvedliggende grund til at fokusere på gennemgående ramme- og ovalfejl, simpelthen for at skabe fundamentet for de mere detaljerede studier vi ser i dag..

Jeg har også set på de oversigter jeg lavede over 8ø 54-55. Langt de fleste positioner er sikre i kraft af striber jeg dengang registrerede - i første omgang kiggede jeg på ovalfejl i de nederste rækker hvor der er forskel på udtværingsgraden i 8ø54 og 8ø55. På baggrund af de striber disse ovalfejl indgik i længere oppe i arket (i det modsatte tryk) og de ovalfejl de dermed kom i berøring med blev det muligt med næsten 100% kortlægning. B75 (39.126) er dog en af undtagelserne - i kraft af ovalfejlene på nabomærkerne vil ethvert parstykke dog kunne bortvejre enhver tvivl.

Jeg har talt om dette på et seminar engang, og Leif Hansen fremlagde på samme seminar et antal nye rammefejl i de "omvendte" tryk. Muligvis er dette kommet ind her på siden. Jeg kan ved lejlighed medbringe disse ting i KPK, men jeg bliver også forhindret i at deltage 25/10 - Michael.
MaxMeedom-31omvPosB75-kliche39.126.jpeg
Peter Boeg

Indlæg af Peter Boeg »

Hej Michael

Tak for det grundige svar! Det var interessant at læse hvordan pladningen var blevet
foretaget. En ting undrede jeg mig dog over. Hvordan blev det konstateret, at der var
forskel i udtværingen i nederste række i de to tryk, og hvilke mærker hørte til hvilket
tryk i nederste række?

Jeg læser mellem linierne, at du ikke har pladningsmaterialet, da du kigger i noter. Er
det korrekt?

Mvh. Peter
Besvar

Tilbage til "Ovalserie 7"