DVI 10 cents – afsløring af ovalsettingen i tryk 6b en kommentar

Besvar
Lasse Nielsen
Indlæg: 69
Tilmeldt: fre jan 13, 2017 3:49 pm

DVI 10 cents – afsløring af ovalsettingen i tryk 6b en kommentar

Indlæg af Lasse Nielsen » man okt 06, 2008 2:00 am

Indtil for ca. 18 år siden troede vi, at alle tryk af de tofarvede cents værdier var kendte, idet postmuseet tilsyneladende havde helark af samtlige tryk. Men så påviste Svend Seitzberg i to artikler i NFT, først at tryk 6 kunne deles i to tryk, 6a og 6b, og dernæst at tryk 6b havde sin egen ukendte ovalsetting.

Siden har DVI samlerne søgt efter disse ”ukendte” mærker, en vanskelig opgave, da oplaget af tryk 6b kun var på 250 ark, men en række filatelister har bidraget, og først og fremmest har Bernd Stein samlet oplysningerne herom, ligesom Bernd undervejs fandt ud af, at der er en lille farveforskel, som gjorde det lettere at adskille tryk 6a og 6b. Ifølge oplysninger fra Bernd er der nu kendskab til knap halvdelen af de 100 positioner i tryk 6b, og i 14 af disse er der fundet kendte ovalfejl.

Under et arbejde med opdatering af mine skemaer over ovalfejl på 10 cents, blev jeg opmærksom på, at de 14 kendte ovalfejl i tryk 6b alle sad i samme lodrette række som i det efterfølgende tryk 7. Det var jo interessant, og efter at have puslet lidt med positionerne, erkendte jeg, at ændringen af ovalsettingen fra tryk 6b til tryk 7 kunne forklares ved, at man havde taget klicheerne som samlede 20-blokke (hver bestående af 2 vandrette rækker) og anbragt dem i omvendt rækkefølge (nedefra og op), d.v.s.:

tryk 6b pos. 1-20 flyttet som en 20-blok til tryk 7 pos. 81-100

tryk 6b pos. 21-40 flyttet som en 20-blok til tryk 7 pos. 61-80

tryk 6b pos. 41-60 flyttet som en 20-blok til tryk 7 pos. 41-60 (uændret placering)

tryk 6b pos. 61-80 flyttet som en 20-blok til tryk 7 pos. 21-40

tryk 6b pos. 81-100 flyttet som en 20-blok til tryk 7 pos. 1-20

Dermed har vi, nærmest som ved et trylleslag, tilsyneladende fået fuldt kendskab til tryk 6b, selvom halvdelen af mærkerne stadig mangler at blive fundet.

Da ovenstående er baseret på et mindre antal mærker, kan det naturligvis ikke garanteres, at klichéflytningen er sket 100% som beskrevet ovenfor. Klicheerne blev sandsynligvis flyttet enkeltvis og derfor er der ret stor sandsynlighed for, at nogle enkelte klicheer er omrokeret. Men jeg har fundet overensstemmelse med ovenstående princip for 19 klicheer, som er jævnt fordelt ud over arket, så i givet fald må det forventes, at kun få klicheer afviger. (19 klicheer, idet jeg udover de 14 med kendte ovalfejl, også har fundet overensstemmelse for nogle klicheer med endnu ikke offentliggjorte ovalfejl, samt med nogle klicheer, som kun har OM.).

Det er en meget regelmæssig og usædvanlig flytning af klicheer, men som nævnt i min bog, er der også fra tryk 7 til tryk 8 sket samlede flytninger af hele rækker (faktisk også som 20-blokke), men her er der desuden foretaget en del andre omrokeringer.

Lasse Nielsen

Bernd Stein
Indlæg: 875
Tilmeldt: man nov 28, 2016 8:12 pm

Re: DVI 10 cents – afsløring af ovalsettingen i tryk 6b en kommentar

Indlæg af Bernd Stein » ons okt 08, 2008 2:00 am

Efter Lasse's geniale indskydelse om flytning af ovalklichéer fra tryk 6b til tryk 7 har jeg kontrolleret de indtil nu registrerte 55 positioner af tryk 6b.
Som det fremgår af nedenstående tabel er der en overenstemmelse med Lasse's teori i 44 positioner.
For de fem positioner i parentesen (32, 59, 67, 83, 84) er de forventede ovalfejl ikke synlige i de kendte mærker fra tryk 6b
(muligvis pga. af slidtage eller farvefyldning), men det er sandsynligvis de samme klichéer som i tryk 7.

Mindre omrokeringer er nu fundet i seks positioner (trykt fedt). Alle stammer fra arkranden i række 1 - 2/3 eller række 9 - 10.
Mindst yderlige fem par er også omrokeret, de er muligvis parene 10/89, 12/91, 22/61, 42/41 og 79/40.
Det kan dog fastslås at nogenlunde 80 - 85% af ovalklichéer er flyttet fra tryk 6b til tryk 7 på den af Lasse beskrevet måde.
Skema
Skema
Skema.PNG (29.59 KiB) Vist 5445 gange
Mange hilsener og tak til Lasse for hjælpen og informationerne om ovalfejlene! Bernd

Bernd Stein
Indlæg: 875
Tilmeldt: man nov 28, 2016 8:12 pm

Re: DVI 10 cents – afsløring af ovalsettingen i tryk 6b en kommentar

Indlæg af Bernd Stein » tors jun 04, 2009 2:00 am

Efter en række nyopdagelser - jeg har nu registreret 105 mærker fra 67 forskellige positioner - her en opdateret tabel om flytning af ovalklichéer
fra tryk 6b til tryk 7. En rettelse har være nødvendig, for den hidtil som pos. 80 kendte mærke er faktisk pos. 90. Derfor også udgår den hidtil
noteret omrokering 80/39 (og den forventet 79/40). Bernd
Skema-2
Skema-2
Skema-2.PNG (29.73 KiB) Vist 5444 gange
B.Stein

Besvar

Tilbage til "10 cent"