Efterlysning - Erfaringer med mikroskop til frimærker

Besvar
LarsVilhelmHansen
Indlæg: 152
Tilmeldt: tors dec 29, 2016 2:44 pm

Efterlysning - Erfaringer med mikroskop til frimærker

Indlæg af LarsVilhelmHansen » lør dec 05, 2009 1:00 am

Er der nogen der har erfaringer med mikroskoper som tilsluttes computeren?

Er der nogen der har prøvet dem til frimærker?

Hvilke modeller er gode, kan det betale sig at ofre mere på det?

Der er en del der har spurgt om mikroskoper, det er juletid og ønskeseddelen skal skrives.
Til samleren der har alt kunne et mikroskop være årets oplagte julegave - eller er det?

Jeg søger erfaringer med brugen gerne på tofarvede men alle erfaringer er velkomne.

Venligst Tofarvet.dk

Bo Sørensen
Indlæg: 40
Tilmeldt: ons aug 31, 2016 7:05 pm

Re: Efterlysning - Erfaringer med mikroskop til frimærker

Indlæg af Bo Sørensen » tirs dec 08, 2009 1:00 am

Jeg har haft et mikroskop til min PC det sidste års tid. Inden jeg købte det havde jeg følgende krav.

a) Jeg ville ikke have et kæmpe stykke isenkram
b) Det skulle være meget nemt at skifte fra et mærke til et andet.
c) Det skulle kunne forstørre rimeligt op (jeg havde ingen anelse om hvor mange gange det skulle være)
d) Man skulle kunne tage et billede af det man så
e) det skulle være til at betale

Jeg undersøgte en masse forskellige modelle på internettet og valgte til sidst denne model:

Veho VMS-001, 20-200x Magnification USB Digital Microscope
Veho
Veho
Veho.jpg (21.5 KiB) Vist 4442 gange

Det er faktisk "bare" et lille usb camera som sidder på en fod. Det er smart da man så ikke skal sidde og holde det når man har fundet det man vil tage billede af.

Her er to billede eksempler på tofarvede billeder taget med mikrosopet

Det første billede er en 25 øre OM1 og det andet billede er den samme OM1 i max opløsning.
25oreOM1-bo1
25oreOM1-bo1
25oreOM1-bo2
25oreOM1-bo2

Jeg bruger mikroskopet til mange ting (finde ud af om det er stempel eller ramme farve, checke tind der ligger delvist under stempel, tage billeder af "mystikske" fejl osv.).

Jeg har også brugt det til at fotografere vandmærker fra min vandmærkesøger, men det er ikke så nemt og kan tage en del tid at få til at fungere, men det kan lade sig gøre.
vm
vm

Man skal desværre selv stille skaprt (det ville være fantastisk med autofokus), det foregår ved at dreje på det rillede rør - det er solidt lavet og der er ikke noget slør i instillingen).

De billeder man tager kan være op til 1600x1200 pixels og der er indbygget lys i mikroskopet, som man dog kan slå til og fra via softwaren.

Det bedste ved det hele er at prisen er faldet fra de ca. 500 kr. jeg gav, til ca. 30 pund. (ca. 250 kr.) Jeg har købt det på www.amazon.co.uk (den engelske amazon (inden for EU), så der ikke kommer told/afgift på varen)

Vær opmærksom på at der findes en WMS-004 model som kan forstørre til 400x (ved ikke om det er bedre, men kan ikke rigtig forestille mig det da 200x allerede giver billeder af de enkelte fibre i papiret og samtidig
er vi langt under det som vi kan betragte som sikre fejl, da et enkelt papirfiber vil ændre farveudfyldningen).

Et mikroskop kan klart anbefales.

Bo Sørensen
Redaktionen har mindsket billederne til 475 pixels i bredden fra 1600 pixels -

Ikke-oprettet bruger
Indlæg: 117
Tilmeldt: søn jun 10, 2018 10:59 pm

Re: Efterlysning - Erfaringer med mikroskop til frimærker

Indlæg af Ikke-oprettet bruger » fre dec 11, 2009 1:00 am

af Hans-Åke Teinvall.

Jag har stor erfaring av mikroskop som ansluts till USB.

Jag har en Digitalt zoom microskop

Det är en Stanley Gibbons. https://subscriptions.stanleygibbons.co ... er=general,
där det finns en sammanställning över de mikroskop som SG har. Se även beskrivning på det mikroskop som jag har.

I DFT nr 1 2009 finns bifogade annons. Den kostar där DKK 1 390 men i Sverige kan jag köpa dem för SEK 1290.

Som exempel på användning bifogar jag dels en skannad bild av ett 100 öre fintakket. Det är skannat med 2400 dpi. De andra bilderna är fotograferade med mikroskopet i 26 x respektive 130 x.

(Det bragte billede er taget med mikroskopet - LVH)
100orefintakket-130x
100orefintakket-130x
100orefintakket-130x.jpg (72.03 KiB) Vist 4440 gange

Jag föreslår även ett besök på http://www.vaabentypen.dk/9728/Forum där jag lagt ut många bilder, tagna med mikroskopet. Mitt senaste inlägg på vårt eget forum är också fotograferad med mikroskopet.

Det är mycket bra och jag använder mikroskopet för att granska frimärkena för att söka efter matricetyper, galvanofel, rammefejl mm. Man upptäcker dessutom om det finns andra fel eller defekter på objekten.

Min plan är att ta med mig min dator och mikroskop till kasernen!

Vi hörs!

Hälsningar

Hans-Åke

Besvar

Tilbage til "Efterlysninger"