Ukendt 4 øre, hjælp ønskes

Besvar
Ikke-oprettet bruger
Indlæg: 117
Tilmeldt: søn jun 10, 2018 10:59 pm

Ukendt 4 øre, hjælp ønskes

Indlæg af Ikke-oprettet bruger » tors aug 14, 2008 2:00 am

af Hans Matthes

Jeg vil gerne have en kommentar til dette 4 øres mærke, AFA 23By, som har en hvid plet mellem P og O, og hvor to midterfjer i viften i NV er sammensmeltet. Er dette en kendt variant ? Er den værdisat i AFAs specialkatalog? Jeg har det desværre ikke.

På forhånd tak for jeres svar.

Hans Matthes
F-67400 Illkirch-Graffenstaden

4ore-ukendt-rm5d
4ore-ukendt-rm5d
4ore-ukendt-rm5d.jpg (649.31 KiB) Vist 8714 gange

Henning Bonde
Indlæg: 51
Tilmeldt: fre maj 19, 2017 8:45 am

Re: Ukendt 4 øre, hjælp ønskes

Indlæg af Henning Bonde » fre aug 15, 2008 2:00 am

Hej Hans Matthes

Jeg kan se, at sammenvoksningen er identisk med rammematrice 5D, som er hyppigt forekommende i 5. hovedgruppe og dermed også den grovtakkede del (gælder alle øreværdier). Dit mærke har desuden ovalmatrice 1 (se farvepletterne mellem den tynde ovallinie og ovalbåndet med påskrift). Kombinationen 5D og OM 1 forekommer dog i flere positioner. Stjernestemplet Vallekilde har været anvendt efter 27 februar 1900 og ud over brugsperioden for 4 øre tofarvet, men kan selvfølgelig være brugt på tryk før denne dato.Mest sandsynligt er dog 4 øre fra tryk 99 til og med 121, som overvejende er omvendte rammer lige som dit mærke. Der er desværre mange af de såkaldte grå felter hos Lasse Nielsen, når vi taler on 4 øre grovtakket fra omkring 1900 og frem. Følgende positioner er mulige:

nr. 53 i B-ark tryk 100
nr. 70 i A-ark tryk 101-102 (trykkene kan normalt ikke adskilles på farverne)
nr. 37 i B-ark tryk 103
nr. 6 i B-ark tryk 106 (dit mærke ligner ikke et fra øverste række)

Se på vandmærket - måske er der antydning af bogstaver, som indikerer et randmærke i arket fx ovennævnte nr. 70.

Dertil kommer mulighederne blandt de mange grå felter.

Nu til den hvide plet. Den ser lidt lysere ud end resten af hvide felter, så jeg mistænker det for at være en tyndhed i papiret. Den er ikke registreret i ovalserierne for de grovtakkede 4-øre. Hold mærket op mod lyset for at få af- eller bekræftet, om der er tale om tyndhed i papiret.

AFA specialkataloget hjælper ikke meget i dette tilfælde. Vi skal derimod bruge Lasse Nielsens bind III og VI og fuld klarhed får vi altså ikke.

Mærket har ikke særlig værdi fordi det har rammematrice 5D og ovalmatrice 1.

Sluttelig tofarvet hilsen fra

Henning Bonde, Århus

Ikke-oprettet bruger
Indlæg: 117
Tilmeldt: søn jun 10, 2018 10:59 pm

Re: Ukendt 4 øre, hjælp ønskes

Indlæg af Ikke-oprettet bruger » lør aug 16, 2008 2:00 am

af Hans Matthes

Tak for svaret til Henning Bonde !

Tak for at have indsat min forespørgsel ang. 23By. Jeg har nu set, der et svar fra Henning Bonde. Jeg har ikke nok viden om tofarvede til helt at kunne bedømme det, men jeg er taknemmelig over at få et svar, så jeg har en ledelinie til at gå videre. Det opmuntrer mig til at få noget litteratur om de tofarvede.
Jeg kan nok ikke komme uden om Lasse Nielsens bog.

I mellemtiden har jeg fået en beskrivelse fra mærkets tidligere ejermand :
Angående 23By i specialkatalog 2002 omv rm.nr 6 og 81 i A-ark, rammekendetegn som i 73 .tryk:nr 81 har ovalfejl: Lille farveplet mellem ovalbånd og ovallinie mellem S og T (afa 600,-)

Det har jeg her heller ingen mulighed for at kontrollere, da jeg ikke har et AFA specialkatalog. Men der er åbenbart ikke overensstemmelse i bedømmelsen.
Jeg glemte at sige, at pletten mellem P og O ganske vist er lysere end bogstaverne, men det ser ikke som en egentlig tyndhed, når jeg ser det op mod lyset, der mangler kun farvelaget.

Som svar på det spørgsmål om vandmærket. Jeg kan ikke se andet end kronevandmærket nr II, som er centralt, så det giver ingen oplysning, om det er et randmærke.

Venlig hilsen

Hans Matthes

Henning Bonde
Indlæg: 51
Tilmeldt: fre maj 19, 2017 8:45 am

Re: Ukendt 4 øre, hjælp ønskes

Indlæg af Henning Bonde » søn aug 17, 2008 2:00 am

Hej igen Hans

Du nævner, at den tidligere ejer omtaler at mærket har en lille farveplet mellem ovalbånd og ovallinie - mellem S og T. Det er ovalfejl 17.18 hos Lasse Nielsen og forekommer på A81 i tryk 76 og så vidt vides kun i dette tryk. Dette mærke har dog også rammematricen 5A = hak i kuglen i NV (omv. RM i SØ). Dit mærke har som jeg først fortalte rammematrice 5D. Et mærke kan ikke have to forskellige rammematricer, og farvepletten ses heller ikke på dit mærke. Dit mærke har også ovalmatrice 1, som heller ikke forekommer sammen med ovalfejl 17.18.

Jeg bliver nødt til at sige, at beskrivelsen fra den tidligere ejer ikke passer på dit mærke, og den hvide plet mellem P og O skyldes at farven lige her er slidt af - heraf den lysere farve.

Vandmærkets placering giver ikke nogen sikker bestemmelse hvor mærket ellers kunne tænkes at have siddet i A- eller B-arket.

Tager vi igen kombinationen 5D og OM1 sammen med den omvendte ramme og går tilbage i trykkene af de grovtakkede, har vi følgende muligheder - vi ser helt bort fra de øvre og nedre rækker, som dit mærke slet ikke matcher -

A87 tryk 86 - har imidlertid rammefejl 44.34 - en lille farvestreg th. for øverste del af ornanentet i SØ

A47 tryk 88 - samme som A87 tryk 86

Det er eneste beskrevet, men der er også her en del grå felter, som kunne være en mulighed, men jeg kan dog fortælle dig, at der ikke på nogen måde bliver tale on nogen af de isolerede rammer, som alle på nær A10 i tryk 120 er vel beskrevet (A10 har dog rammematrice 5B1) - samme gælder også eventuelle randmærker.

Af de grå felter er følgende muligheder:

B87 tryk 86
A72-73 tryk 87
A53, A78, B45, B47og B78 i tryk 88

Jeg tror, at jeg har fået det hele med, og husk også mine første kommentarer om mærker efter 1900 med overvejende omvendte rammer, som jeg stadig anser for det mest sandsynlige.

Men du kan da kikke lidt nærmere i Lasse Nielsens bøger - det er som sagt bind III og VI for 4-øre og for 8 øre tillige bind IV.

Håber ikke du er alt for skuffet.

Men tofarvet hilsen fra Århus

Henning Bonde

Besvar

Tilbage til "Grovtakket"