Forsøg på opmåling af OM 9 på Skillingsmærke.

Besvar
Kurt Sørensen
Geografisk sted: Silkeborg

Forsøg på opmåling af OM 9 på Skillingsmærke.

Indlæg af Kurt Sørensen » man jul 14, 2025 3:52 pm

Hej

Jeg har tidligere givet udtryk for, uden dog selv at forsøge, at det må være ren galimatias, at måle sig frem til hvilken type ovalmatrice man sidder med på et skillingsmærke, da små afvigelser i trykket kan påvirke måleresultatet.

Lasse Nielsen har bl. a. i sit røde mesterværk målt ovalmatricerne og angivet afstandene fra midten af punktum efter POSTFRIM. til midten af den lodrette stamme i 4 fra mellem 1,75 mm til 2.02 mm., hvilket er en forholdsvis pæn afstand på 0,27 mm, men f.eks. mellem OM 4 og OM 5, samt mellem OM 9 og OM 10, er der kun 0,03 mm.

Senest har Finn Renthe i et indlæg her på tofarvet.dk skrevet, at han har målt afstanden på et 4 Sk. mærke med OM 9 til at at være 1,98 mm.

Men kan man virkelig måle dette?

Jeg forsøgte:

Jeg samler ikke skillingsmærker, da min hjerne ikke besidder den opløsning der skal til, men et enkelt pladet mærke fandt jeg dog, og tilfældigvis var det et med OM 9, ligesom Finn's.
.
4 Sk. tryk 5-8 pos. A80 (OM9)
4 Sk. tryk 5-8 pos. A80 (OM9)
.
Som opmålende hardware erstattede jeg min fars gamle tommestok med en skanner, Canon 9000F Mark II, der kan skanne i en ekstrem høj opløsning og som software anvendte jeg PhotoShop.
Normalt skanner jeg alle mærker i 2400 dpi, men til dette brug indstillede jeg skanneren til en opløsning på 2540 dpi, for så svarer en pixel præcis til 1/100 mm. Dvs., når mærket er skannet og læst ind i PhotoShop, skal man blot tælle pixel for at kende afstanden i 1/100 mm.
(For at kunne måle afstanden præcis, roterede jeg udsnittet så afstanden lå vandret).
.
Lodrette hjælpelinjer placeret i midten af Punktum og i midten af den lodrette streg i 4.
Lodrette hjælpelinjer placeret i midten af Punktum og i midten af den lodrette streg i 4.
.
At tælle til et par hundrede, uden at miste en eneste pixel, kræver koncentration, så jeg anbefaler at klippe et udsnit fra præcis midten af Punktum til præcis midten af det lodrette streg i 4, og indsætte det som et nyt billede i programmet og aflæse billedstørrelsen.
.
199 pixel = 1,99 mm fra midten Punktum til midten af den lodrette streg i 4.
199 pixel = 1,99 mm fra midten Punktum til midten af den lodrette streg i 4.
.
I dette tilfælde 199 pixel, hvilket var meget tæt på både Lasse Nielsens og Finn Ranthes opmåling.
Altså fire pixel fra OM 7, OM 8 og OM 8a, samt tre pixel fra OM 10, hvilket udskilte OM 9.

Konklusion:
Det kan ud fra dette enkelte eksempel faktisk godt lade sig gøre at måle afstanden, men man skal være meget præcis når man afsætter de to punkter. I dette tilfæde var jeg ikke i tvivl om hvor fra og hvor til mine målepunkter skulle placeres (lodrette hjælpelinjer) selvom den lodrette stamme i 4 ikke har samme bredde i hele højden.

Dette var min måde at måle afstanden på, der findes sikkert også andre metoder, ligesom der findes andre programmer end PhotoShop der kan klare den løsning jeg har beskrevet i ovenstående.

De bedste hilsner
Kurt Sørensen

finnranthe
Geografisk sted: Nakskov

Re: Forsøg på opmåling af OM 9 på Skillingsmærke.

Indlæg af finnranthe » man jul 14, 2025 8:40 pm

Hej Kurt
Jeg bruger mit digitale skydelære som jeg så sætter på 1,98 mm(i dette tilfælde) og så ind under mit digitale mikroskop, måler mellem punktum og midten af den lodrette streg på foden af 4 tallet.
Hilsen Finn

Kurt Sørensen

Indlæg af Kurt Sørensen » man jul 14, 2025 10:58 pm

Hej Finn

Tak for dit svar.

Det lyder utroligt, for skydelæren skal vel placeres ualmindelig nøjagtigt oven på mærket, eller har jeg ikke forstået din metode?
Har du mulighed for at demonstrere med et par billeder, gerne med et navn på din digitale skydelære?

På forhånd tak.

De bedste hilsner
Kurt Sørensen

finnranthe

Indlæg af finnranthe » tirs jul 15, 2025 1:34 pm

Hej Kurt

Her er et par billeder,
IMG_0904.JPG
- Biltema
WIN_20250715_13_27_54_Pro.jpg
Hilsen Finn

Kurt Sørensen

Indlæg af Kurt Sørensen » tirs jul 15, 2025 1:46 pm

Hej Finn
Jeg har en tilsvarende, så det må jeg prøve når jeg senere i dag får købt et batteri.

Med venlig hilsen
Kurt Sørensen

Kurt Sørensen

Indlæg af Kurt Sørensen » ons jul 16, 2025 12:58 pm

Hej Finn

Jeg har nu forsøgt med din metode til opmåling ovalmatricer på skillingsmærker, men jeg kan ikke måle afstanden præcis, da jeg ikke kan skabe fuldstændig kontakt mellem mærke og måleenhedens "kæber" og slet ikke via den del af skydelæren, som du viser i dit indlæg, hvor kun den ene "kæbe" kan røre mærket, så jeg vil nok fremadrettet anvende skanningsmetoden.

De bedste hilsner
Kurt Sørensen

finnranthe

Indlæg af finnranthe » ons jul 16, 2025 2:00 pm

Hej Kurt

Det er da bare ok, jeg kan kun scanne i 1200 ;)

Hilsen Finn

Kurt Sørensen

Indlæg af Kurt Sørensen » ons jul 16, 2025 2:55 pm

Hej Finn

I nogle skannerprogrammer, hvor man vælger f.eks. 72, 150, 300 osv., kan man godt overskrive programmes forslag til opløsning.
Synes du lige skulle tjekke, ellers held og lykke med skydelærermetoden :-)

De bedste hilsner
Kurt Sørensen

Besvar

Tilbage til "4 skilling"