O.V. Riise og Docent Ljungström

Besvar
Ikke-oprettet bruger
Indlæg: 117
Tilmeldt: søn jun 10, 2018 10:59 pm

O.V. Riise og Docent Ljungström

Indlæg af Ikke-oprettet bruger » ons jan 14, 2009 1:00 am

Hej Lars!

Än en gång stort grattis till årets pokal! Den är du verkligen värd. Utan ditt ovärderliga arbete med hemsidan hade vi alla andra i gruppen varit utan den fina informationskälla som vi nu har tillgång till.

Jag håller med dig att alla i gruppen som har kunskaper skall höra av sig till dig när det finns frågor från andra i gruppen eller utanför gruppen.

Jag har funderat över den teknik du använder dig av. Den kräver en hel del arbete från dig. Kan ett samarbete med Dansk Posthistorisk Selskab vara en lösning? Om detta är förknippat med kostnader så kanske KPK kan vara intresserade av att bidraga med pengar till detta. Den Tofarvede gruppe är en synnerligen aktiv grupp inom KPK som man skall vara rädd om!


Nu till O V Riise

Riise 001
Riise 001
Riise 002
Riise 002
Riise 003
Riise 003
Riise 003.jpg (94.1 KiB) Vist 2301 gange
Riise 004
Riise 004
Riise 005
Riise 005
Riise 006
Riise 006
Dansk filatelilitteratur 024
Dansk filatelilitteratur 024

För några år sedan köpte jag en bok på 59 sidor och en plansch med stämplar. Boken är på tyska och utgiven i München 1893. O.V. Riise var ordförande i KPK vid den tiden enligt titelbladet.

Jag berättade om mitt köp för några i gruppen på seminariet och jag lovade att sända skanningar av planscherna till dig.

För att inte överbelasta din dator har jag skannat in den i pdf. Jag har även skannat titelbladet och den dedikation som Riise skrivit till en docent Ljungström. Jag har alla planscherna i jpg också om du vill ha dem.

Av en ren ”händelse” har jag ett brev avsänt från Kjöbenhavn den 8 februari 1894 (ombäringsstämpel tur 1 på baksidan Lund 9 februari 1894) Detta brev är adresserat till en docent Ljungström!

Det kan inte ha funnits så många docenter som hette Ljungström vid den här tiden så min teori är att det är samma person som fått brevet och som Riise dedikerat sin bok till.

Riise 007
Riise 007

Lite posthistoria som jag gärna delar med mig av till alla i gruppen.

Tack på förhand!

Hälsningar

Hans-Åke

Besvar

Tilbage til "Stempler"